Leonardo B, byggt 2003, är ett 125 meter långt LPGtankfartyg specialiserat på transport av flytande petroleum gas (LPG). Fartyget är för närvarande uthyrt på ett bareboat-kontrakt som sträcker sig till april 2028, vilket ger investeringen en låg risk tack vare den långsiktiga avtalstiden. Fartyget trafikerar rutter mellan Brasilien och Karibien.
I april 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av 98,25 procent av aktierna i Gasmar IS, som äger 100 procent av gastankern Leonardo B, och fick därmed tillträde till fartyget. Intäktsgenereringen påbörjades samma månad. I september 2024 slutfördes överlåtelsen av fartyget och såldes vidare till bokfört värde till Montemare Shipping Company Ltd., som därmed blev det nya fartygsägande bolaget likt strukturen nedan. I samband med transaktionen minskade Ramlösa shippings ägarandel till 41,2 procent, vilket motsvarar en investering på cirka 2,4 miljoner USD. Investeringen har en cashflow break-even på 4 980 USD per dag, och fartygets kassaflöde förväntas generera en årlig IRR på cirka 20 procent.
Vid kontraktets utgång i april 2028 beräknas det fartygsägande bolaget att vara skuldfritt. Vid denna tidpunkt finns möjligheten att antingen chartra ut fartyget på nytt för ytterligare 2-3 år, om marknadsförhållandena är gynnsamma, eller att låta chartertagaren utnyttja en köpoption på 5,5 miljoner USD, vilket skulle motsvara en avkastning på cirka 18 procent
Leonardo BChemtrans Mobile, byggt 2016, är ett 184 meter långt tankfartyg specialiserat på transport av kemikalier och oljeprodukter. Fartyget är utrustat med avancerade tankar och system för säker hantering av en rad olika flytande laster. Det är aktivt inom Hafnia Chemicals Handy/MR-poolen, som har visat stark intjäning under första halvåret 2024.6 Intäkterna från denna pool fördelas mellan fartygsägarna enligt en formel som tar hänsyn till fartygens storlek, ålder och prestanda. Fartyget trafikerar hamnar i Asien.
I juni 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av en ägarandel om 7,5 procent i Chemtrans Mobile A/S, motsvarande en investering på cirka 1,5 miljoner USD. Tillträdesdatumet för fartyget är i oktober 2024 och då börjar intäktsgenereringen. Den genomsnittliga dagliga intjäningen för poolen under 2024 har legat på cirka 32 590 USD, plus en skrubberförmån på cirka 1 500 USD per dag. Marknadsanalytiker förväntar sig att denna intjäningsnivå kommer att hållas stabil de kommande åren. Intäkterna fördelas till ägarna av det fartygsägande bolaget baserat på deras ägarandel.
Investeringen i Chemtrans Mobile har en cashflow break-even på 21 000 USD per dag, och fartygets kassaflöde beräknas ge en årlig IRR på cirka 20 procent.
Eftersom fartyget Chemtrans befinner sig på spotmarknaden, finns det utrymme för en mer flexibel exitstrategi. Om marknadspriserna stiger har bolaget möjlighet att sälja fartyget och därmed förbättra IRR.
Chemtrans MobilePerseus, byggt 2008, är ett 140 meter långt feederfartyg specialiserat på containertransporter. Fartyget är för närvarande uthyrt genom ett time charter-kontrakt med det turkiska bolaget Akkon Lines för en period om cirka 12 månader, vilket genererar nettointäkter på 13 125 USD per dag för det fartygsägande bolaget. Fartyget trafikerar hamnar i Medelhavet.
I juli 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av en majoritetsandel på 68 procent i fartyget Perseus via ägarbolaget Atlantic Feeder III AS, motsvarande en investering på cirka 3 miljoner USD. Ramlösa fick tillträde till fartyget, och intäktsgenereringen började i augusti. Investeringen har en cashflow break-even på 7 884 USD per dag, och fartygets kassaflöde förväntas ge en IRR på cirka 38 procent under de kommande 12 månaderna, med en beräknad IRR på cirka 28 procent fem år efter investeringen. Estimerade starka kassaflöden från fartyget Perseus möjliggör att lånet i det fartygsägande bolaget kan betalas ner till restvärdet inom två år, vilket minskar finansiella risker och säkrar ekonomisk stabilitet.
Perseus