Ramlösa Shipping AB har investerat 6,3 % i ParCon IX AS, som äger containerfartyget 'PESCARA' (ett 3 534 TEU Panamax scrubber-utrustat containerfartyg). Ramlösa Shipping AB är medinvesterare med Leonhardt & Blumberg, Tyskland, som blir ny teknisk och kommersiell chef. L&B är en mångårig redare och operatör i container shipping. Från leverans kommer fartyget att ha en 24-26 månaders tidsbefraktning med Maersk. Exponeringen kommer snabbt att reduceras genom solida utdelningar och betalningsförmåga. Den beräknas ha cirka 46 % utdelning och cirka 45 % skuldtjänstkapacitet under den 2-åriga fasta TC.
M/V Pescara kommer att ha ett fast kassaflöde på 24-26 månaders tidsbefraktning till en stark motpart, Maersk. Fartyget har redan varit på en 3-årig TC till Maersk innan det förlängdes med ytterligare 2 år. Fartyget har en bra design med hög kylkapacitet och skrubber.
Endast 5 % av orderstocken och 23 % av flottan är äldre än 20 år. Det finns en stark efterfrågeutsikter för regionala affärer som stöder denna fartygstyp, med gynnsamma avkastningsprognoser och ett beräknat basfall IRR-intervall på 17-31 % (4-årsscenario). Det finns ett bra nedåtskydd med en kvarstående risk på 8,8 miljoner USD över återvinningsvärdet på 6,7 miljoner USD vid slutet av tidsbefraktningen med Maersk.
Fartygets köpeskilling är 24,08 MUSD med en aktieinvestering på 14,80 MUSD och skuldfinansiering på 14,45 MUSD. EBITDA under fast TC uppskattas till 14,6 miljoner USD, och den uppskattade återbetalningen till återvinningsvärdet är cirka 3,3 år.
PescaraLeonardo B, byggt 2003, är ett 125 meter långt LPGtankfartyg specialiserat på transport av flytande petroleum gas (LPG). Fartyget är för närvarande uthyrt på ett bareboat-kontrakt som sträcker sig till april 2028, vilket ger investeringen en låg risk tack vare den långsiktiga avtalstiden. Fartyget trafikerar rutter mellan Brasilien och Karibien.
I april 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av 98,25 procent av aktierna i Gasmar IS, som äger 100 procent av gastankern Leonardo B, och fick därmed tillträde till fartyget. Intäktsgenereringen påbörjades samma månad. I slutet av september 2024 slutfördes affären och överlåtelsen av fartyget Leonardo B i sin helhet. Leonardo B såldes vidare till bokfört värde till Montemare Shipping Company Ltd. I samband med transaktionen minskas Ramlösa shippings ägarandel till 41,2 procent, vilket motsvarar en investering på cirka 2,4 miljoner USD. Ramlösa äger 41,2% i Montemare Shipping Company Ltd. Investeringen har en cashflow break-even på 4 980 USD per dag, och fartygets kassaflöde förväntas generera en årlig IRR på cirka 20 procent.
Vid kontraktets utgång i april 2028 beräknas det fartygsägande bolaget att vara skuldfritt. Vid denna tidpunkt finns möjligheten att antingen chartra ut fartyget på nytt för ytterligare 2-3 år, om marknadsförhållandena är gynnsamma, eller att låta chartertagaren utnyttja en köpoption på 5,5 miljoner USD, vilket skulle motsvara en avkastning på cirka 18 procent
Leonardo BChemtrans Mobile, byggt 2016, är ett 184 meter långt tankfartyg specialiserat på transport av kemikalier och oljeprodukter. Fartyget är utrustat med avancerade tankar och system för säker hantering av en rad olika flytande laster. Det är aktivt inom Hafnia Chemicals Handy/MR-poolen, som har visat stark intjäning under första halvåret 2024.6 Intäkterna från denna pool fördelas mellan fartygsägarna enligt en formel som tar hänsyn till fartygens storlek, ålder och prestanda. Fartyget trafikerar hamnar i Asien.
I juni 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av en ägarandel om 7,5 procent i Chemtrans Mobile A/S, motsvarande en investering på cirka 1,5 miljoner USD. Tillträdesdatumet för fartyget är i oktober 2024 och då börjar intäktsgenereringen. Den genomsnittliga dagliga intjäningen för poolen under 2024 har legat på cirka 32 590 USD, plus en skrubberförmån på cirka 1 500 USD per dag. Marknadsanalytiker förväntar sig att denna intjäningsnivå kommer att hållas stabil de kommande åren. Intäkterna fördelas till ägarna av det fartygsägande bolaget baserat på deras ägarandel.
Investeringen i Chemtrans Mobile har en cashflow break-even på 21 000 USD per dag, och fartygets kassaflöde beräknas ge en årlig IRR på cirka 20 procent.
Eftersom fartyget Chemtrans befinner sig på spotmarknaden, finns det utrymme för en mer flexibel exitstrategi. Om marknadspriserna stiger har bolaget möjlighet att sälja fartyget och därmed förbättra IRR.
Chemtrans MobilePerseus, byggt 2008, är ett 140 meter långt feederfartyg specialiserat på containertransporter. Fartyget är för närvarande uthyrt genom ett time charter-kontrakt med det turkiska bolaget Akkon Lines för en period om cirka 12 månader, vilket genererar nettointäkter på 13 125 USD per dag för det fartygsägande bolaget. Fartyget trafikerar hamnar i Medelhavet.
I juli 2024 skrev Ramlösa shipping på kontraktet för förvärvet av en majoritetsandel på 68 procent i fartyget Perseus via ägarbolaget Atlantic Feeder III AS, motsvarande en investering på cirka 3 miljoner USD. Ramlösa fick tillträde till fartyget, och intäktsgenereringen började i augusti. Investeringen har en cashflow break-even på 7 884 USD per dag, och fartygets kassaflöde förväntas ge en IRR på cirka 38 procent under de kommande 12 månaderna, med en beräknad IRR på cirka 28 procent fem år efter investeringen. Estimerade starka kassaflöden från fartyget Perseus möjliggör att lånet i det fartygsägande bolaget kan betalas ner till restvärdet inom två år, vilket minskar finansiella risker och säkrar ekonomisk stabilitet.
PerseusRamlösa Shipping AB investerar 388 480 USD i tre borrfartyg.
Eldorado är ett privat företag som äger tre högspecifika Samsung 96K 12 000 ft design 7:e generationens ultradjupvattensborrfartyg. Eldorado tog in 120 miljoner USD i en aktieplacering till 7 cent per aktie. Ramlösa Shipping AB tilldelades (aktie) 3 549 714 (USD) 248 479,98. På grund av låg tilldelning och en kraftigt övertecknad bok genomförde Ramlösa ett sekundärköp på +2 000 000 aktier. Det sekundära köpet gjordes för 7 cent i Eldorado Drilling, vilket är lika med emissionskursen.
Om företaget
• Eldorado har tre nybyggda 7:e generationens ultradjupvattensborrfartyg (“7G”) byggda av Samsung Heavy Industries i Korea, nämligen Zonda, Dorado och Draco
• Zonda och Dorado levererades under Q1 och Q2 2024, medan Draco förväntas vara levereras från varvet i december 2024
• Zonda är för närvarande på väg till Brasilien för sitt treårskontrakt med Petrobras, väntat påbörjas under första kvartalet 2025
• Bolaget erbjuder aktivt Dorado och Draco för nya kontrakt.
Tre toppmoderna 7G Samsung borrskepp
• Zonda levererades den 24 februari och är på väg att starta ett 3-årigt kontrakt med Petrobras med 480 miljoner USD i intäkter och 260 miljoner USD EBITDA backlog
• Dorado levererades 24 april och Draco levererades 24 december – båda marknadsförs för närvarande för kontrakt med flera anbud på gång
• Nybyggena kommer att ligga kvar i toppen av den globala borrskeppsrankningen under överskådlig framtid, utan några ytterligare nybyggen i horisonten
Attraktiv ingång
• Till ett pris på 0,07 USD i den riktade emissionen mot senaste aktieemissionen på 18,5 cent motsvarar ett börsvärde på 116 MUSD mot en kostnad på 274 MUSD.
• EV/EBITDA på 3,2x – 4,9x och obelånat fritt kassaflöde ger uppemot 19 %.
Ramlösa kommer att kommunicera mer detaljer när kontraktet tilldelas under Q1 2025